Θηλάζεις; Μάθε τις ιδιαίτερες ανάγκες στην περίοδο της γαλουχίας!

Η Περίοδος του θηλασμού είναι μια ιδιαίτερη περίοδος τόσο για την μητέρα όσο και για το έμβρυο. Είναι μια περίοδος που η μητέρα έχει αυξημένες ανάγκες για κάλυψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών, καθώς σύμφωνα με αρκετές μελέτες το μητρικό γάλα συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη του βρέφους. Στο παρακάτω άρθρο θα αναλύσουμε τις ιδιαίτερες ανάγκες που διαμορφώνονται στην περίοδο του θηλασμού.

 

Τί είναι μητρικός θηλασμός;

Ως θηλασμός (ή γαλουχία) ορίζεται η περίοδος ζωής του νεογέννητου βρέφους στην οποία το μητρικό γάλα αποτελεί την κύρια πηγή θρέψης του. Το μητρικό γάλα παρέχει στο βρέφος όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά  για την κάλυψη των διατροφικών του αναγκών.

Σίγουρα στην αρχή ενός μητρικού θηλασμού προκύπτουν πολλές απορίες και προβληματισμοί ειδικά για μια νέα μητέρα. Στην Nutripass είμαστε εξοικειωμένοι αλλά και εξιδεικευμένοι για αυτό το νέο ξεκίνημα.

 

Παρακάτω θα προσπαθήσουμε να διαλευκάνουμε το τοπίο το οποίο θα σας λύσει πολλά ερωτήματα.

 

Πρέπει να θηλάσω; Θα έχει οφέλη ο θηλασμός για το μωρό μου;

Ο μητρικός θηλασμός είναι ιδιαίτερα σημαντικός κατά την γέννηση του μωρού και όπως προτείνουν οι συστάσεις για τουλάχιστον 6 μήνες, ωστόσο φυσικά δεν υπάρχει ΠΡΕΠΕΙ στην παραπάνω ερώτηση καθώς η νέα μητέρα αποφασίζει εξ ολοκλήρου τι θέλει να κάνει, παρόλα αυτά καλό είναι να αναφερθούμε στα οφέλη του μητρικού θηλασμού τόσο για το βρέφος όσο και για την ίδια την μητέρα.

Οφέλη για την μητέρα

  • Γρήγορη απώλεια βάρους μετά τον τοκετό
  • Μείωση κινδύνου για καρκίνο του μαστού Μείωση του κινδύνου για
  • Αντισύλληψη μέσω Αμηνόρροιας της Γαλουχίας (Lactational Amenorrhea Method)

Οφέλη για το παιδί

  • Μείωση λοιμώξεων γαστρεντερικού
  • Μείωση λοιμώξεων ανώτερου και κατώτερου αναπνευστικού
  • Μείωση ωτίτιδων
  • Μείωση κινδύνου για οξεία λεμφοβλαστική λευχαιμία
  • Μείωση κινδύνου για σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου

 

Τρώω Σωστά; Καλύπτεται το μωρό μου τόσο στον κορεσμό όσο και στα θρεπτικά συστατικά;

Ένα από τα βασικά ερωτήματα στην αρχή ενός θηλασμού για μια νέα μητέρα αποτελεί το κατά πόσο επαρκής και ολοκληρωμένη είναι η διατροφή της, ούτως ώστε να καλύπτει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά του βρέφους. Δεν θέλουμε να σας προβληματίζει αυτό καθώς στην Νutripass ξέρουμε τον τρόπο να σας βοηθήσουμε. Ας δούμε όμως λοιπόν ποιες είναι οι διατροφικές ανάγκες κατά την περίοδο του θηλασμού.

 

ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ 3 μερίδες ημερησίως
ΦΡΟΥΤΑ 3-4 μερίδες/ημερησίως
ΑΜΥΛΟ (ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ,ΣΙΤΗΡΑ,ΖΥΜΑΡΙΚΑ) 6-8 μερίδες/ημερησίως
ΚΡΕΑΣ (ΠΡΩΤΕΙΝΗ)

 

Κόκκινο

Λευκό

Αυγό

Θαλασσινά/Ψάρια

 

 

 

1-2 μερίδες ανά 2 εβδομάδες(μοσχάρι)

2-3 μερίδες/εβδομάδα

4-5 μερίδες/εβδομάδα

2-3 μερίδες/εβδομάδα

 

Όσπρια >3 μερίδες/εβδομάδα
Λίπος

 

4-5/ημέρα (ελαιόλαδο, ξ. Καρποί, ταχίνι, φυστικοβουτυρο κ.ο.κ)

 

Πηγή: Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για γυναίκες, εγκύους και θηλάζουσες, 2014.

 

ΥΓΡΑ: πολύ σημαντική η σωστή ενυδάτωση στην περίοδο του θηλασμού καθώς το μητρικό γάλα στο 87% αποτελείται από νερό. 2700ml (EFSA.,2010)Free vector graphics of Water
ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Ωστόσο είναι σημαντικό να αναφέρουμε πώς οι ημερήσιες ανάγκες εξαρτώνται και από παράγοντες όπως η ηλικία, η επαρκής θρέψη της μητέρας, το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας όπως και η συχνότητα και ο τύπος θηλασμού (αποκλειστικός-μεικτός) + 300-400 θερμίδες

 

Υπάρχουν θρεπτικά συστατικά τα οποία θα πρέπει να προσέξω;    

Food is source of iodine stock photo

Στην περίοδο της γαλουχίας αυξάνονται οι ανάγκες σε ιώδιο και χολίνη. Το ιώδιο είναι ένα απαραίτητο θρεπτικό συστατικό που χρειάζεται ο άνθρωπος σε πολύ μικρές ποσότητες. Ένας μικρός αδένας στο λαιμό, γνωστός ως θυρεοειδής, χρησιμοποιεί το ιώδιο για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών.  Αυτές οι ορμόνες είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της φυσιολογικής ανάπτυξης του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος σε μωρά και μικρά παιδιά.  Για αυτό τον λόγο, είναι πολύ σημαντικό οι γυναίκες να λαμβάνουν επαρκής ποσότητα ιώδιου στην περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Σημαντικές πηγές ιωδίου στην διατροφή είναι γαλακτοκομικά προϊόντα, αυγά, θαλασσινά, ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι.

Choline isolated stock photo

Όπως αναφέραμε και παραπάνω οι ανάγκες σε χολίνη αυξάνονται επίσης κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας. Η επαρκής πρόσληψη χολίνης στο συγκεκριμένο στάδιο της ζωής βοηθά στην αναπλήρωση των αποθεμάτων της μητέρας καθώς και στην υποστήριξη της ανάπτυξης του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού του παιδιού. Η χολίνη μπορεί να βρεθεί σε προϊόντα όπως αυγά, κρέατα και μερικά θαλασσινά, φασόλια και τα μπιζέλια.

 

Η βιταμίνη D, βοηθά το μωρό να απορροφήσει το ασβέστιο το όποιο χρειάζεται για την ανάπτυξη και την υγεία των οστών. Συνεπώς σίγουρα η διατροφή της μητέρας θα πρέπει να καλύπτεται με τρόφιμα που εμπεριέχουν vit d καθώς το βρέφος εξασφαλίζει την ποσότητα της βιταμίνης μέσα από το μητρικό γάλα.

 

Υπάρχουν τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγω;

Σε σχέση με τα τρόφιμα που θα πρέπει να αποφεύγει μια γυναίκα στην περίοδο του θηλασμού δεν αλλάζει κάτι σημαντικά σε σχέση και με τα τρόφιμα που κατανάλωνε πριν την εγκυμοσύνη. Σύμφωνα με μελέτες προκύπτει ότι ίσως χρειαστεί περιορισμός ορισμένων θαλασσινών, όπως και περιορισμός της καφεΐνης σε σχέση με το επιτρεπτό όριο των 300mg/ημερησίως.

 

Πολύ σημαντική είναι και προσοχή που απαιτείται στην διατροφή της θηλάζουσας όταν ακολουθεί χορτοφαγικό τρόπο ζωής κάτι το οποίο μπορεί να εξασφαλίσει μέσα από τα προγράμματά μας. Τα βρέφη που θηλάζουν και η μητέρα ακολουθεί χορτοφαγικό τρόπο ζωής μπορεί να εμφανίσουν ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 η οποία μπορεί να οδηγήσει σε νευρολογική βλάβη.

 

Συμπερασματικά 

Η διατροφή μιας θηλάζουσας θα πρέπει να είναι επαρκής σε ποσότητα θρεπτικών συστατικών. Επιλέγουμε λοιπόν πλούσιες πηγές αντιοξειδωτικών και βιταμινών από φρούτα-σαλάτες.
Πολύ σημαντική είναι και η επάρκεια σε υγρά όπου θα πρέπει σύμφωνα με τις συστάσεις να ανέρχεται στα 2700ml.
Για την κάλυψη των αναγκών του βρέφους θα πρέπει να καταναλώνουμε τρόφιμα πλούσια σε χολίνη, ιώδιο και Vitamin D.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται απο τις μητέρες που ακολουθούν χορτοφαγικό τρόπο ζωής για την επάρκεια σε Vitamin B12.

Εν κατακλείδι μια ισορροπημένη διατροφή βασισμένη στο πρότυπο της μεσογειακής είναι ότι χρειάζεται μια νέα μανούλα!

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Bauer J, Gerss J. Longitudinal analysis of macronutrients and minerals in human milk produced by mothers of preterm infants. Clin Nutr. 2011 Apr;30 (2):215-20.
  • BPNI / IBFAN. “Formula for Disaster: weighing the impact of formula feeding Vs breastfeeding on environment”. BPNI / IBFAN Asia 2014
  • Dieterich CM, Felice JP, O’Sullivan E, Rasmussen KM. Breastfeeding and health outcomes for the mother-infant dyad. Pediatr Clin North Am. 2013 Feb; 60(1):31-48.
  • Ιp S, Chung M, Raman G, Chew P, Magula N, DeVine D, Trikalinos T, Lau J. Breastfeeding and maternal and infant health outcomes in developed countries. Evid Rep Technol Assess (Full Rep). 2007 Apr; (153):1-186.
  • Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για γυναίκες, εγκύους και θηλάζουσες, 2014
  • Zimmermann MB (2009) Iodine deficiency in pregnancy and the effects of maternal iodine supplementation on the offspring: a review. The American Journal of Clinical Nutrition: 89; 668S-672S.
  • Zimmermann MB (2009) Iodine deficiency in pregnancy and the effects of maternal iodine supplementation on the offspring: a review. The American Journal of Clinical Nutrition: 89; 668S-672S.
  • Dietary Guidlines for Americans 2020)

 

Γράφει ο Νιάος Μάνος

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc-MSc
Επ. Συνεργάτης Nutripass

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Call Now
Book Now