fbpx
Τηλ: 211 18 24 998
Email: info@nutripass.gr
Τηλ: 211 18 24 998
Email: info@nutripass.gr
Blog
03
02
2020

”ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ”- TI EINAI & ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΕΝΤΟΠΙΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ;

Όλοι πλέον έχουμε ακούσει στην καθημερινότητα να μιλάνε για τα λειτουργικά τρόφιμα και τις ευεργετικές ιδιότητες που προσδίδουν στον οργανισμό. Ωστόσο το ότι έχουμε ακούσει όλοι πράγματα για τα λειτουργικά τρόφιμα αυτό δεν σημαίνει πως ξέρουμε ακριβώς τι σημαίνει ότι ένα τρόφιμο είναι λειτουργικό.

Παρακάτω λοιπόν στο συγκεκριμένο άρθρο θα αναφερθούμε σε ορισμένες και βασικές πληροφορίες που εμπίπτουν στην σημασία και ύπαρξη των λειτουργικών τροφίμων.

 

Αρχικά ας δούμε τι σημαίνει εξ’ ορισμού ένα λειτουργικό τρόφιμο.

Ένα τρόφιμο που προσφέρει επιδράσεις σε πάνω από ένα τομέα του σώματος μας, καθώς και διατροφικές επιδράσεις επιδρώντας με τέτοιο τρόπο, ώστε να μειώνει είτε να διατηρεί σταθερό το κίνδυνο εμφάνισης μια νόσου. Το λειτουργικό τρόφιμο αποτελεί μέρος μιας φυσιολογικής διατροφής, δεν είναι όμως σε καμία περίπτωση φάρμακο, κάψουλα ή οποιοδήποτε άλλο διατροφικό συμπλήρωμα.

ΠΗΓΗ: Functional Foods for Chronic Diseases – 2016 First Edition Health Claims and Functional Food: The Future of Functional Foods under FDA and EFSA Regulation Danik M. Martirosyan and Bryan Singharaj

 

Όλα τα λειτουργικά τρόφιμα έχουν προστιθέμενα θρεπτικά συστατικά;

Ένα λειτουργικό φαγητό μπορεί να έχει τόσο συστατικά που απαντώνται στη φύση (πχ Πορτοκάλι Vit C), τα οποία στη συνέχεια ενισχύονται, είτε μπορούν να έχουν θρεπτικά συστατικά που δεν απαντώνται φυσικά σε αυτά. Παραδείγματος χάριν, ο χυμός πορτοκαλιού έχει βρεθεί πώς εμπεριέχει ποσότητα VIT C και οι επιστήμονες τροφίμων μπορούν να ενισχύσουν το συγκεκριμένο συστατικό με σκοπό να το κάνουν περισσότερο λειτουργικό τρόφιμο. Ωστόσο στο συγκεκριμένο τρόφιμο ένας τεχνολόγος τροφίμων μπορεί  να προσθέσει ασβέστιο που κανονικά δεν θα βρεθεί σε χυμό πορτοκαλιού και έτσι κάνοντας εξωτερική προσθήκη κάποιου συγκεκριμένου συστατικού με συγκεκριμένες ιδιότητες θα το κάνει επίσης  λειτουργικό με διαφορετικό τρόπο.

ΠΗΓΗ: IFT member Catherine Adams Hutt, PhD, RD, CFS

 

Δεν είναι όλα τα τρόφιμα λειτουργικά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο;

Απολύτως! Όλα τα τρόφιμα έχουν ορισμένες λειτουργίες και κάποια διατροφική αξία, αλλά τα λειτουργικά τρόφιμα έχουν πιο συγκεκριμένη και στοχοθετημένη θρεπτική αξία για τη φυσιολογική λειτουργία από άλλες.

ΠΗΓΗ: IFT member Catherine Adams Hutt, PhD, RD, CFS

 

Τα λειτουργικά τρόφιμα θεωρούνται καλά για την υγεία μας σε σχέση με τα υπόλοιπα τρόφιμα;

Αυτό εξαρτάται πραγματικά από την ειδική διατροφική πρόσληψη ενός ατόμου. Τα Λειτουργικά τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν στην εκπλήρωση των διατροφικών ελλείψεων. Αν δεν παίρνετε σε επαρκής ποσότητα ένα θρεπτικό συστατικό, τότε μπορείτε να καταναλώσετε ένα λειτουργικό φαγητό εμπλουτισμένο στο συγκεκριμένο συστατικό για να καλύψετε αυτή την ανάγκη.

ΠΗΓΗ: IFT member Catherine Adams Hutt, PhD, RD, CFS

 

Πώς θα διαχωρίσεις ένα λειτουργικό τρόφιμο από τα υπόλοιπα;

Δεν χαρακτηρίζονται ειδικά ως λειτουργικά τρόφιμα, αλλά συχνά επισημαίνονται με το λειτουργικό τους συστατικό. Ένα στοιχείο που επισημαίνεται ώς λειτουργικό συστατικό θα περιλαμβάνει μια σημείωση σχετικά με τα πρόσθετα θρεπτικά συστατικά για τη δήλωση του συστατικού του. Η ομάδα διατροφικών στοιχείων θα προσδιορίσει επίσης τα πρόσθετα θρεπτικά συστατικά και τα επίπεδα τους καθώς και ισχυρισμούς περιεχομένου θρεπτικών ουσιών όπως “καλή πηγή” ή “εξαιρετική πηγή”, μιας συγκεκριμένης θρεπτικής ουσίας. Ένα λειτουργικό τρόφιμο μπορεί επίσης να έχει ισχυρισμούς δομής / λειτουργίας, όπως εάν στο χυμό πορτοκαλιού έχει προστεθεί ασβέστιο στη συσκευασία μπορεί να πει ότι “το ασβέστιο χτίζει ισχυρά οστά”.

 

Πίνακες τροφίμων με λειτουργικά συστατικά

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΤΡΟΦΙΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ
Τομάτα,Πεπόνι Λυκοπένιο Μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του προστάτη (Chen et al. 2015)
Εσπεριδοειδή Φλαβανόνες Μειώνει τον κίνδυνο κάποιων ειδών καρκίνου (Wang et al. 2015, Liang et al. 2014, Song and Bae 2013)
Προϊόντα σόγιας Ισοφλαβόνες Μειώνει την LDL, την ολική χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια, βελτιώνει επίσης τα επίπεδα της HDL (Tokede et al. 2015)
Cranberries    Προανθοκυανιδίνες Χαμηλότερος κίνδυνος μόλυνσης του ουροποιητικού συστήματος (Micali et al. 2014, Vasileiou et al. 2013)
Λιπαρά Ψάρια Ω3 – Λιπαρά οξέα Μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων  (Chowdhury et al. 2012)
Προιόντα ολικής αλέσεως Πίτουρο βρώμης/ίνες Μειωμένος κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων, καρκίνου και θνησιμότητας από όλες τις αιτίες (Aune et al. 2016)

 

 

Τρόφιμα με πρόσθετα λειτουργικά συστατικά.

Functional Food Functional Ingredient Potential Benefit
Χυμός πορτοκάλι με προσθήκη vit D Vitamin D Μειώνει τον κίνδυνο ασθενειών των οστών
Γιαούρτι με προβιοτικά Προβιοτικά Καλή λειτουργία εντερικής χλωρίδας
Ψωμί και δημητριακά εμπλουτισμένα με ίνες Ίνες Μειώνει την δυσκοιλιότητα
Μαργαρίνη ενισχυμένη με φυτικές στερόλες Φυτικές στερόλες Μειώνει την χοληστερόλη

 

 

ΠΗΓΗ:

  1. This document is FSHN12-17, one of a series of the Food Science and Human Nutrition Department, UF/IFAS Extension. Original publication date November 2012. Revised July 2016. Visit the EDIS website at 
  2. Amanda L. Ford, graduate student; and Wendy J. Dahl, associate professor; Food Science and Human Nutrition Department, UF/IFAS Extension, Gainesville, FL 32611.

Συμπερασματικά

Παρότι οι ισχυρισμοί σχετικά με τα πιθανά οφέλη για την υγεία από λειτουργικά τρόφιμα ή συστατικά τροφίμων πρέπει να γνωστοποιούνται αποτελεσματικά στους καταναλωτές, οι διαφορές μεταξύ των ισχυρισμών υγείας και των ισχυρισμών σχετικά με τη λειτουργία της δομής πρέπει επίσης να αντιμετωπίζονται ευρύτερα, ώστε να επιτρέπουν στους καταναλωτές να κατανοούν τις διαφορές στις επιστημονικές βάσεις τέτοιων απαιτήσεων .

 

ΠΗΓΗ:       Falk, M. C., Chassy, B. M., Harlander, S. K., Hoban, T. J., 4th, McGloughlin, M. N. & Akhlaghi, A. R. (2002) Food biotechnology: benefits and concerns. J. Nutr.132:1

384–1390.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________

Δημιουργούμε μαζί, το ”εισιτήριο” στη Διατροφή σου!


                                                            Με εκτίμηση,

Νιάος ΜάνοςΕπ. Συνεργάτης – Nutrition Coach
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc, P.T.Nutripass
p:+30 211 18 24 998
+30 6945759373

a: 1) Βορείου Ηπείρου 45 Μαρούσι, τ.κ. 15125
2) Αμπελόκηποι

w: www.nutripass.gr  e: info@nutripass.gr

   
Youtube: Nutripass/youtube

 

Συντάκτης: Ιωάννης Αντωνίου

Ο Αντωνίου Ιωάννης είναι ένας πεπειραμένος και χαρισματικός Nutrition Coach όπου σκοπός του είναι να εμπνέει και να συνεργάζεται με ανθρώπους που θέλουν να μεταμορφώσουν το Σώμα και την Ζωή τους. Στην δικιά του φιλοσοφία αλλά και στην προσέγγιση που έχει δημιουργήσει με την ομάδα του μέσω της Nutripass στοχεύει στον καλύτερο δυνατό συνδυασμό, μέσω της Διατροφής, της Άσκησης και του Coaching, προκειμένου να επιτυγχάνονται πλήρως οι στόχοι του καθενός και να τους εκπαιδεύει βήμα-βήμα στο πως να διατηρούν τα αποτελέσματα για μια ζωή.

ΣΧΟΛΙΟ
0

Leave a reply