Γιατί δεν σε βοηθάει ένα ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ διατροφικά; + 3 BHMATA βελτίωσης.

Η φράση “ξεκινάω διατροφή από Δευτέρα ή από αύριο” έχει στοιχειώσει τις προσπάθειες πολλών διαιτώμενων που έρχονται στα γραφεία της Nutripass. Φαντάζομαι συμβαίνει και σε πολλούς από εσάς.

 

Μήπως τελικά δεν σε βοηθάει μια τέτοια έκφραση για τον στόχο σου;

 

Ενώ αυτού του είδους η νοοτροπία όπου συνεχίζετε να πατάτε το κουμπί αναβολής φαίνεται λογική, θα μπορούσε να χειροτερέψει σε βάθος χρόνου την υγεία και τη φυσική σας κατάσταση.

 

Παρακάτω θα δούμε με ποιον τρόπο και τι να κάνουμε διαφορετικά, ώστε να παίρνετε την σωστή απόφαση.

 

 

Θα ξεκινήσω με μια ερώτηση που δεχόμαστε συχνά δίνοντάς σας τροφή για σκέψη: “Γιατί τα προγράμματά σας δεν προσφέρουν μια δυνατότητα “παύσης”;

 

Σε τελική ανάλυση, ποιο είναι το κακό;
Nα αφήνουμε τα άτομα να κάνουν ένα διάλειμμα από ένα πρόγραμμα διατροφής όταν απουσιάζουν για διακοπές ή πιέζονται στη δουλειά;

 

Για τον καθένα οι σκέψεις κυμαίνονται κάπως έτσι:

-> Αν χάσω κάποιες προπονήσεις -> φάω λάθος τρόφιμα & ξεφύγω -> παραλείψω την άσκηση… αποτυγχάνω. Δεν έχω περισσότερες πιθανότητες να πετύχω αν κάνω ένα διάλειμμα, μέχρι να έχω τον χρόνο να το κάνω σωστά;

 

Αυτό αποκαλούμε εμείς οι διατροφολόγοι “ΑΝΑΒΟΛΗ”.

 

Βέβαια κατανοώ ότι είναι φυσιολογικό & λογικό να θέλετε να κάνετε το καλύτερο για εσάς. Να σκεφτείτε να αφιερώσετε χρόνο για να ανασυνταχθείτε και έπειτα να συνεχίσετε (ή να ξεκινήσετε από την αρχή) όταν η ζωή είναι πιο βατή.

 

Ταυτόχρονα, αυτή η εντελώς φυσική παρόρμηση είναι ένας από τους πιο γρήγορους, σίγουρους & πιο αξιόπιστους τρόπους για να σαμποτάρετε τα σχέδιά σας για βελτίωση της διατροφής, της υγείας & της φυσικής σας κατάσταση.

 

Το να ξεκινήσετε κάτι καινούργιο από την αρχή αφού βρείτε κάποια εμπόδια είναι μια βολική σκέψη η οποία ακολουθείται από το να φάτε αυτό το κομμάτι τούρτα με την λογική να ξεκινήσετε “διατροφή από Δευτέρα!”

 

Κάθε Ιανουάριο στην Nutripass και σε πολλά διαιτολογικά γραφεία, καλωσορίζουμε μια νέα ομάδα ατόμων μετά τις γιορτές & κάθε Ιούνιο υποδεχόμαστε το δεύτερο μεγάλο γκρουπ της χρονιάς. Ωστόσο τον Ιούνιο είναι που, πολλά άτομα που ξεκίνησαν τον Ιανουάριο, έχουν κατά νου αυτό το διάλειμμα (είτε σημειώνουν πρόοδο, είτε όχι) σκεπτόμενοι ότι θα επανέλθουν πιο αποφασιμένοι.

 

Αλλά εδώ είναι το πρόβλημα: Η νοοτροπία αναβολής – διαλείμματος οδηγεί πιθανότητα στην διακοπή της προσπάθειας και καταλήγετε να έχετε κάνει ένα “πυροτέχνημα” σαν αποτέλεσμα.  Είτε είναι αύριο, είτε από Δευτέρα, είτε την επόμενη εβδομάδα το πάτημα αυτού του φανταστικού κουμπιού σας δίνει μια αίσθηση ανακούφισης. Αυτή η ανακούφιση επιδεινώνεται από την ψευδαίσθηση ότι αν «ξεκινήσετε» ξανά αργότερα, μπορείτε να βρείτε τη μαγική «κατάλληλη στιγμή» για αυτό.

 

Τι σας διδάσκουν όμως αυτά τα “πυροτεχνήματα”; Την ικανότητα να αποκτάτε φυσική κατάσταση μέσα σε μια πολύ σύντομη (και εντελώς μη αντιπροσωπευτική) χρονική περίοδο.

Τι δεν σας διδάσκουν; Την ικανότητα να παραμένετε σε φόρμα (ή και σε διατροφή) μακροπρόθεσμα και υπό συνθήκες που πραγματικά συναντάτε στη ζωή.

 

Αυτός είναι ο λόγος που οι δίαιτες yo-yo έχουν γίνει τόσο μεγάλο φαινόμενο. Δεν είναι θέμα θέλησης. Πρόκειται για δεξιότητες.

 

Στις περισσότερα περιπτώσεις προσπαθειών, μαθαίνετε πώς να χάνετε βάρος ή ειδικά λίπος κάτω από συγκεκριμένες, ελεγχόμενες καταστάσεις. Χτίζετε αυτή τη μοναδική, μη προσαρμοζόμενη ικανότητα να ακολουθείτε το πρόγραμμα. Αυτό που δεν χτίζετε είναι η ικανότητα να παραμένετε σε φόρμα υπό πραγματικές δύσκολες & πιεστικές συνθήκες. Γι’ αυτό δε λειτουργεί.

 

 

Πώς θα είναι διαφορετικό την επόμενη φορά;

Στην Nutripass, όταν τα άτομα μας ζητούν να κάνουν ένα διάλειμμα, συνήθως τους ρωτάμε: «Τι θα είναι διαφορετικό όταν επιστρέψεις;». 9 στις 10 φορές, η ειλικρινής απάντηση είναι τίποτα. Τίποτα δεν θα είναι διαφορετικό. Η ζωή απλά… προχωράει. Και θα είναι πιεστική ξανά τον Ιανουάριο, ή μετά τη γέννηση του μωρού, ή αφού η μαμά γίνει καλύτερα, ή για οποιοδήποτε άλλο σενάριο επιλέξετε. Και μετά τι;

 

Θέλω να κάνω μια Παύση μόνος μου.

Ας αποδεχτούμε ότι η ζωή δεν έχει κουμπί παύσης. Δεν υπάρχει time-out. Ποτέ δεν πρόκειται να υπάρξει αυτή η κατάλληλη στιγμή. Δεν μπορείτε να ξεφύγετε από εργασιακές, προσωπικές και οικογενειακές απαιτήσεις. Ούτε μπορείτε να ξεφύγετε από την ανάγκη να προσέχετε για την υγεία και την φυσική σας κατάσταση.

 

Ακολουθεί ένα παράδειγμα προς σκέψη: Τι θα γινόταν αν προσπαθούσατε να κάνετε παύση σε άλλους τομείς της ζωής σας;

 

Φανταστείτε ότι είστε έτοιμοι για μια μεγάλη προαγωγή στη δουλειά. Για τις επόμενες δύο εβδομάδες, το μόνο που θέλετε να κάνετε είναι να εστιάσετε στο να τελειοποιήσετε μια επερχόμενη παρουσίαση και να εντυπωσιάσετε το αφεντικό σας. Το πρόβλημα είναι ότι έχετε δύο μικρά παιδιά στο σπίτι που απαιτούν την πλήρη προσοχή σας.

 

Σκέφτεστε καθόλου: “Αγάπη μου, απλώς θα σταματήσω να είμαι γονιός προς το παρόν. θα μείνω σε ξενοδοχείο. Μην με ενοχλήσεις” ;

 

Δεν μπορείτε πραγματικά να πατήσετε παύση —και σίγουρα δεν μπορείτε να πατήσετε επαναφορά— όταν είστε γονιός.

Όπως δεν μπορείτε να σταματήσετε να εμφανίζεστε στη δουλειά και να περιμένετε να μην απολυθείτε.

Ή να «κάνετε ένα διάλειμμα» από το να είστε παντρεμένοι και να μην καταλήξετε να χωρίσετε.

 

Γιατί λοιπόν περιμένουμε να είναι διαφορετικά με τη φυσική κατάσταση &  τη διατροφή μας;

Μπορεί απλά να μειώσετε τις προσδοκίες ή να συνεχίσετε να κάνετε το ελάχιστο δυνατό που μπορείτε αναφορικά με την προσπάθειά σας αλλά…βλέπετε, η τελειομανία δεν είναι το ζητούμενο. Το να είσαι η «καλύτερη» εκδοχή του εαυτού σου για ένα μικρό χρονικό διάστημα δεν είναι το ζητούμενο.

Το θέμα είναι να συνεχίσουμε. Άλλοτε λίγο & άλλοτε ημιτελώς. Αλλά να συνεχίσουμε παρ’ όλα αυτά.

 

 

Όπως συχνά επαναλαμβάνουμε στην Nutripass η νοοτροπία «όλα ή τίποτα» σπάνια αποδίδει σε όλους τους τομείς. Συνήθως μας φέρνει στο «τίποτα».

 

Τότε είναι που προτείνουμε κάτι διαφορετικό: «Πάντα από λίγο». Αντί να πατήσετε παύση, “ρυθμίστε την ένταση”. Υπάρχουν φορές που θέλουμε να εντείνουμε την προσπάθειά, και φορές που θέλουμε να την χαλαρώσουμε. Αλλά δεν θέλουμε ποτέ να τη σταματήσουμε εξ ολοκλήρου. Πάντα θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε με αυτό που έχουμε. Και αυτό είναι εντάξει. Μπορούμε ακόμα να σημειώσουμε πρόοδο προς τους στόχους μας και να βελτιώσουμε την υγεία και τη φυσική μας κατάσταση – ό,τι κι αν συμβαίνει στη ζωή μας.

 

Αυτή η πρόοδος δεν συμβαίνει εάν «πατήσετε παύση» και περιμένετε για μια καλύτερη στιγμή. Αλλά ζώντας τη δική σας ζωή και εξασκώντας «πάντα κάτι». Αν μπορούμε απλώς να συνεχίσουμε να προχωράμε, ό,τι κι αν συμβεί, χωρίς κουμπιά παύσης, τότε κερδίζουμε το παιχνίδι.

 

Ακολουθούν μερικές στρατηγικές για να βγείτε από τη νοοτροπία των κουμπιών παύσης σε έναν πιο ρεαλιστικό, αποτελεσματικό, βιώσιμο τρόπο σκέψης.

 

 

Δοκιμάστε τη μέθοδο “ρύθμισης έντασης”.

Σκεφτείτε τη Διατροφή σας σαν την ένταση στο τηλεκοντρόλ που πηγαίνει από το 1 έως το 10. Εάν επρόκειτο να εντείνετε φτάνοντας μέχρι το 10: Πώς θα ήταν η διατροφή σας; Ποιους άλλους στόχους θα χρειαζόταν να εξασκήσετε;

 

Εάν επρόκειτο να χαλαρώσετε φτάνοντας στο 1: Πώς θα ήταν η διατροφή σας; Ποιους άλλους στόχους θα χρειαζόταν να εξασκήσετε;

 

Σκεφτείτε τη ζωή σας αυτή τη στιγμή, πού βρίσκεται η «ένταση στο τηλεκοντρόλ» σας;

Θα θέλατε να κάνετε κάποιες προσαρμογές;

Θα μπορούσατε να μετακινηθείτε ένα βαθμό πάνω, ή ακόμα και μισό βαθμό;

Αν ναι, πώς θα ήταν αυτό πρακτικά; Από την άλλη… Θα μπορέσετε να χαμηλώσετε την ένταση ένα βαθμό, ώστε να διατηρήσετε την διατροφή σας ακόμα και σε μια δύσκολη στιγμή;

 

Στοχεύστε λίγο καλύτερα.

Ξέρετε τι λειτουργεί πραγματικά; Μικρές βελτιώσεις & μικρά βήματα που γίνονται με συνέπεια & συστηματικά με την πάροδο του χρόνου. Μπορεί να προσπαθείτε να επιλέξετε ένα υγιεινό γεύμα από μια καφετέρια ή από εστιατόριο αεροδρομίου ή από το deliverάδικο της γειτονιάς. Αυτά δεν είναι ιδανικά σενάρια, αλλά δεν είναι και το τέλος του κόσμου.

 

Ψαχτείτε. Γίνετε δημιουργικοί. Δείτε αν μπορείτε να βρείτε κάποιες μικρές —ίσως ελάχιστες— βελτιώσεις.

 

Προβλέψτε, οργανώστε και σχεδιάστε.

Εφόσον γνωρίζουμε ήδη ότι τα πράγματα θα πάνε στραβά, το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προβλέψουμε και να προετοιμαστούμε για το πώς θα τα αντιμετωπίσουμε.

 

Ένας απλός τρόπος είναι απαντώντας σε 2 ερωτήσεις:

α) Τι είναι πιθανό να εμποδίσει το στόχο μου;

β) Τι μπορώ να κάνω από τώρα για να με βοηθήσει να συνεχίσω να αντιμετωπίζω αυτά τα εμπόδια;

Για μερικούς ανθρώπους, αυτό μπορεί να είναι μια κυριακάτικη ιεροτελεστία όπου ετοιμάζουν τα γεύματα της εβδομάδας, ώστε να μην αγωνίζονται για υγιεινές επιλογές τελευταίας στιγμής.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

 

Μην εκπλαγείτε και μην απογοητεύεστε όταν τα πράγματα πάνε στραβά.

Θα γίνει κάποια στιγμή.

Είναι μέσα στην ζωή και αυτό!

Μέσα από τα λάθη μας μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι.

 

Απλώς οπλιστείτε με τα καλύτερα εργαλεία και στρατηγικές, ώστε να μπορείτε να παραμείνετε εντός παιχνιδιού όταν σας αποπροσανατολίζουν.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Lowe MR. Dieting: proxy or cause of future weight gain? Obes Rev. 2015 Feb;16 Suppl 1:19-24. doi: 10.1111/obr.1225. PMID: 25614200.
  • van Dale D, Saris WH. Repetitive weight loss and weight regain: effects on weight reduction, resting metabolic rate, and lipolytic activity before and after exercise and/or diet treatment. Am J Clin Nutr. 1989 Mar;49(3):409-16. doi: 10.1093/ajcn/49.3.409. PMID: 2923073.
  • Greenway FL. Physiological adaptations to weight loss and factors favouring weight regain. Int J Obes (Lond). 2015;39(8):1188-1196. doi:10.1038/ijo.2015.59

 


Γράφει η Αθαναϊλίδου Ειρήνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc
Επ. Συνεργάτης Nutripass

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Call Now
Book Now