Υπάρχει Υγιεινό Fast Food; Δες τα 4 ΒΗΜΑΤΑ για να το επιλέγεις σωστά!

Υπάρχει υγιεινό FAST FOOD;_ 4 ΒΗΜΑΤΑ για να το επιλέγετε σωστά!

Καταναλώστε αυτό που αγαπάτε, βελτιώστε την υγεία σας και αισθανθείτε καλά με τις επιλογές σας

Πολλοί άνθρωποι θα σας πουν ότι για να είστε υγιείς, πρέπει να αποκλείσετε ορισμένα τρόφιμα από την διατροφή σας.

Τα παρεξηγημένα τρόφιμα: Αυτά τα πολύχρωμα συσκευασμένα, σχεδιασμένα με εντυπωσιακά περιτυλίγματα & χρώματα που είναι εξαιρετικά νόστιμα & βρίσκονται συχνά στους κεντρικούς διαδρόμους ενός σουπερμάρκετ.

Αυτά τα «άχρηστα φαγητά» συνοδεύονται με πολλές θερμίδες, αλλά σχεδόν ποτέ και κανένα από αυτά τα προϊόντα δεν περιέχουν συστατικά που χρειάζεται το ανθρώπινο σώμα για καλή υγεία.

Όμως σε αυτό το άρθρο δεν θα διαβάσετε κάπου για το να “μην τρώτε αυτά τα τρομερά τρόφιμα”.

Και αυτό επειδή…:

  • Το νόστιμο φαγητό εξυπηρετεί έναν σκοπό, ακόμα κι αν περιέχει ελάχιστη έως καθόλου θρεπτική αξία.
  • Τα τρόφιμα χαμηλής ποιότητας μπορούν ενδεχομένως να σας κάνουν καλό.
  • Η 100% αποχή δεν είναι απαραίτητη (και συνήθως αποτυγχάνει).

Αυτές οι δηλώσεις μπορεί να σας φαίνονται αμφιλεγόμενες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα τις υποστηρίξουμε. Επιπλέον, θα αποκαλύψουμε μια διαδικασία 4 βημάτων που μπορεί να σας βοηθήσει να απολαύσετε τα φαγητά που αγαπάτε, χωρίς ενοχές — και χωρίς να βλάψετε την υγεία σας.

Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι εκφράσεις όπως «πρόχειρο φαγητό» ή “τρόφιμα σκουπίδια” δεν είναι βοηθητικές.

Αυτός ο διαχωρισμός ενισχύει την κατηγοριοποίηση του φαγητού σε καλό & κακό, κάτι που στην Nutripass έρχεται σε αντίθεση με τη νοοτροπία & τη φιλοσοφία μας. Παρακάτω θα δείτε ότι τα τρόφιμα μπορούν να προσφέρουν σχεδόν μηδενική θρεπτική αξία και να βελτιώσουν ακόμα ορισμένες πτυχές της συνολικής υγείας μας.

 

 

3 καλοί λόγοι για να “αγκαλιάσετε” το πρόχειρο φαγητό

Αν και κυκλοφορούν εξαιρέσεις εκεί έξω – πχ άνθρωποι που όντως προτιμάτε sticks καρότου αντί για τσιπς με γεύση BBQ – η συντριπτική πλειοψηφία απολαμβάνετε τα γευστικότατα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Αυτό το άρθρο αφορά την πλειονότητα, που λατρεύει αυτά τα φαγητά αλλά συχνά βιώνει μια εσωτερική σύγκρουση γύρω από αυτά: Από τη μια πλευρά, έχουν ΤΟΣΟ καλή γεύση. Από την άλλη, δεν θέλετε να καταστρέψετε την υγεία σας.

Η πρότασή μας: Αν αγαπάτε το πρόχειρο φαγητό, ΜΠΟΡΕΙΤΕ να το συμπεριλάβετε στη διατροφή σας, χωρίς να αισθάνεστε ενοχές ή να ανησυχείτε για την υγεία σας.

 

 

Λόγος # 1: Πιθανότατα θα φάτε πρόχειρο φαγητό ούτως ή άλλως.

Αν έχετε πει ποτέ, «Αυτό είναι. Δεν θα ξαναφάω ποτέ αυτό το πράγμα!» πιθανότατα δεν συνέβη ποτέ τουλάχιστον όχι μακροπρόθεσμα.

Στην πραγματικότητα, ο στόχος για 100% αυτοσυγκράτηση συχνά συνδυάζεται με τη φράση “τα κόβω όλα από Δευτέρα”. Και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται. Φανταστείτε πώς θα μπορούσαν να αλλάξουν τα πράγματα αν τρώγατε πχ μισό ντόνατ σε πιο συχνή βάση και δεν νιώθατε ενοχές γι’ αυτό. 😉

Επομένως όταν τρώτε τα αγαπημένα σας φαγητά τακτικά και σκόπιμα, πιθανότατα θα καταναλώνατε μικρότερη ποσότητα από αυτά σε σχέση με όταν το παρακάνετε, μετά τα κόβετε, μετά ξανά & μετά καθόλου. (Επιπλέον, θα αισθάνεστε πολύ λιγότερο ότι έχετε βγει ”εκτός προγράμματος” και ότι έχετε αποτύχει.)

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η συμπερίληψη λίγων τροφίμων από αυτά που αγαπούν τακτικά στην καθημερινότητα βοηθά πραγματικά στο να περιορίσουν τη λαχτάρα και να νιώθουν πιο ικανοποιημένοι.

Ο καθένας ξέρει καλύτερα τον εαυτό σου. Γι’ αυτό και στην Nutripass, στόχος μας δεν είναι οι στερήσεις ή οι απαγορεύσεις αλλά λειτουργούμε εξατομικευμένα ως προς το να απενοχοποιήσουμε τέτοια τρόφιμα.

Εάν ένα συγκεκριμένο φαγητό σας κάνει να αισθάνεστε εντελώς ανεξέλεγκτοι—δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε τη μερίδα σας ή νιώθετε ψυχικά ή/και συναισθηματικά «απογοητευμένοι» ενώ το τρώτε—μερικές φορές είναι πιο εύκολο να το αποφύγετε εντελώς, τουλάχιστον για μια χρονική περίοδο.

 

Λόγος #2: Το πρόχειρο φαγητό δεν θα σας εμποδίσει στους στόχους υγείας σας.

Δεν χρειάζεται να τρώτε τέλεια & απόλυτα υγιεινά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου για να σημειώσετε πρόοδο. Ενώ δεν υπάρχει «μαγικό» ποσοστό, γενικά το μόνο που χρειάζεστε για να βελτιώσετε την υγεία, την αθλητική απόδοση και τη σύσταση του σώματός σας είναι να ακολουθήσετε μια διατροφή που αποτελείται στο ~70 έως 80% από τροφές με ελάχιστα επεξεργασμένα θρεπτικά συστατικά.

Ακόμα κι αν προσπαθείτε να γίνετε η πιο υγιής και δυνατή εκδοχή του εαυτού σας, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα κάνετε ποτέ καμία ατασθαλία. Και αυτό είναι καλύτερο γιατί όσο αυξάνεται ο περιορισμός των τροφίμων, τόσο αυξάνονται και άλλα προβλήματα, όπως η διατροφική εμμονή, το άγχος και η διαταραγμένη διατροφή.

 

 

Λόγος #3: Λογικές ποσότητες πρόχειρου φαγητού μπορούν να ενισχύσουν την υγεία.

Είναι αλήθεια ότι η κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων τροφών χαμηλής ποιότητας πιθανότατα επιδεινώνει τη σωματική σας υγεία.

Ωστόσο: Η σωματική υγεία αποτελεί μόνο ένα μέρος της συνολικής σας υγείας.

Οι σχέσεις σας, η διανοητική διαύγεια, η συναισθηματική ευημερία και το περιβάλλον σας ολοκληρώνουν την συνολική υγεία. Στα προγράμματά μας στην Nutripass, δίνουμε έμφαση στις πτυχές της ευεξίας που σας οδηγούν σε διάφορες διατροφικές συμπεριφορές, με απώτερο σκοπό την αντιμετώπισή τους.

 

Για να καταλάβετε πώς λειτουργεί:

Σκεφτείτε τις πτυχές της υγείας ως πακέτο μπαταριών που αφορούν Κοινωνικά ζητήματα, Υπαρξιακά, Διανοητικά, Σωματικά, Συναισθηματικά και Περιβαλλοντικά. Ορισμένες επιλογές και εμπειρίες της ζωής φορτίζουν κάποιες μπαταρίες. Άλλες τις αποφορτίζουν. Εάν φορτίζετε περισσότερο από ό,τι αδειάζετε, αισθάνεστε υπέροχα & το αντίστροφο.

 

 

Το πολύ πρόχειρο φαγητό με την πάροδο του χρόνου μπορεί να εξαντλήσει την μπαταρία της σωματικής σας υγείας.

Ανάλογα με την ποσότητα που καταναλώνετε, μπορεί επίσης να προκαλέσουν σύχγυση στον εγκέφαλο εξαντλώντας και την ψυχική σας μπαταρία. Και αυτό συχνά οδηγεί σε αισθήματα ενοχής, ντροπής & απογοήτευσης, εξαντλώντας και τη συναισθηματική σας μπαταρία.

Ωστόσο… εάν κινείστε τακτικά, κοιμάστε καλά, διαχειρίζεστε το άγχος σας και επικεντρώνετε το μεγαλύτερο μέρος της διατροφής σας σε άπαχες πρωτεΐνες, λαχανικά & φρούτα, υγιή λίπη, μπορείτε να διατηρήσετε αυτές τις μπαταρίες σωματικής, ψυχικής και συναισθηματικής υγείας αρκετά καλά φορτισμένες.

 

 

Συνεπώς, μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τις αρνητικές επιπτώσεις του πρόχειρου φαγητού διατηρώντας συνολικά καλές συνήθειες υγείας.

Αλλά εδώ έχουμε κάτι που μας διαφεύγει: Το πρόχειρο φαγητό μπορεί πραγματικά να φορτίσει άλλες μπαταρίες—αν υποθέσουμε ότι το καταναλώνετε σκόπιμα.

Και με το σκόπιμα εννοούμε:

Ότι επιλέγετε να τρώτε τέτοιο φαγητό επειδή το θέλετε (όχι μόνο επειδή είναι εκεί), με χαρά και ικανοποίηση (και όχι ενοχές), σε ποσότητα που ευθυγραμμίζεται με τους γενικούς στόχους υγείας σας.

Εάν τα κάνετε όλα αυτά μπορεί να δείτε αύξηση σε…

Κοινωνική υγεία εάν καταναλώνετε το φαγητό με έναν φίλο ή αγαπημένο σας πρόσωπο

Υπαρξιακή υγεία, αν αυτή η νοστιμιά γεμίζει την ψυχή σας με ευχαρίστηση—και δεν σας κάνει να νιώθετε ένοχοι.

Συναισθηματική υγεία αν είναι η μικρή, σκόπιμη απόλαυση σας βοηθά να αισθάνεστε ικανοποιημένοι, χαλαροί & χαρούμενοι (αντί να στερήστε και, τελικά, να αγανακτείτε.)

Θέλετε να διασφαλίσετε ότι τα αγαπημένα σας τρόφιμα τροφοδοτούν τις μπαταρίες υγείας σας περισσότερο παρά τις αδειάζουν; Χρησιμοποιήστε αυτή τη διαδικασία 4 βημάτων.

 

Βήμα 1: Αποφασίστε εάν τα οφέλη αξίζουν τους συμβιβασμούς.

Σκεφτείτε τις αγαπημένες σας λιχουδιές — και πώς επηρεάζουν τη βαθιά υγεία σας. Τότε αναρωτηθείτε: Αξίζει αυτό το φαγητό; Μπορεί να μην αξίζει εάν, εκτός από την αποφόρτιση της σωματικής σας υγείας, το φαγητό αποφορτίζει επίσης: την Συναισθηματική υγεία (επειδή νιώθετε ντροπή και ενοχή), την Κοινωνική υγεία (επειδή αυτή η ντροπή σας κάνει να αποσυρθείτε σε μια κρυφή γωνιά του σπιτιού σας για να φάτε)

Από την άλλη πλευρά, το φαγητό μπορεί να αξίζει τον κόπο αν προσθέτει νόημα στη ζωή σας, είναι μέρος μιας κοινωνικής περίστασης ή/και σας βοηθά να αντιμετωπίσετε το άγχος. Μόνο εσείς μπορείτε να αποφασίσετε!

 

 

Βήμα 2: Παρατηρήστε και κατονομάστε τυχόν αρνητικότητα.

Ας υποθέσουμε ότι αποφασίσατε να καταναλώσετε ένα “ανθυγιεινό” τρόφιμο. Τότε ακούτε μια φωνή στο κεφάλι που φωνάζει: «ΟΧΙ! ΜΗΝ ΤΟ ΑΓΓΙΞΕΙΣ!”

Κι όμως, δύο λεπτά αφότου έχετε μαλώσει τον εαυτό σας, έχετε ήδη καταναλώσει το τρόφιμο που σκέφτεστε. Παρά την επιμονή, αυτή η φωνή δεν είναι τόσο αποτελεσματική. Αντί να σας τρομάζει να κάνετε το σωστό, αυτή η φωνή συνήθως προκαλεί το αντίθετο. Να φάτε περισσότερο.

Γιατί; Λοιπόν, αρχικά , σε κανέναν δεν αρέσει να του λένε «Όχι». Κάτι τέτοιο κάνει τον εσωτερικό σας έφηβο να επαναστατήσει και να φάει ολόκληρη την τούρτα.

Για να δουλέψετε αυτή τη φωνή και τα συναισθήματα που προκαλεί, δοκιμάστε μια απλή τεχνική. Πώς ;

  • Με το να παρατηρείτε δηλαδή να δίνετε προσοχή στις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πράξεις σας. Σκεφτείτε: Τι κάνεις τώρα? Τι σκέφτεσαι… αυτή τη στιγμή; Τι υπάρχει γύρω σου αυτή τη στιγμή;
  • Με το να κατονομάσετε την κατάσταση στον εαυτό σας.

Η επίγνωση σας δίνει χρόνο να ανταποκριθείτε. Από εκεί, μπορείτε συνειδητά να αποφασίσετε τι θα κάνετε στη συνέχεια.

 

Βήμα 3: Απολαύστε το.

Αν επιλέξετε να έχετε κάτι νόστιμο, μπορείτε επίσης να… Απολαύσετε την εμπειρία. Η απόλαυση μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε πιο ικανοποιημένοι με μικρότερη ποσότητα.

Εστιάστε στην εμπειρία του φαγητού. Καταναλώστε λιχουδιές σε ένα περιβάλλον που σας επιτρέπει να απολαύσετε κάθε μπουκιά. Ετσι…απομακρυνθείτε από τον υπολογιστή, την τηλεόραση ή το τηλέφωνό σας. Χρησιμοποιήστε τις αισθήσεις σας—όραση, όσφρηση, γεύση, αφή—για να το απολαύσετε πλήρως.

Τρώτε αργά. Αυτό κάνει τη νοστιμιά να διαρκεί περισσότερο και επίσης σας βοηθά να αισθάνεστε πιο ήρεμοι.

Ανταλλάξτε τις ενοχές με την ευχαρίστηση. Αφού συνειδητοποιήσετε τυχόν αρνητικά συναισθήματα, στρέψτε ξανά την εστίασή σας στις αισθήσεις σας και πόσο ωραία είναι αυτή η γεύση.

 

 

Βήμα 4: Όταν μπερδεύεστε, απλώς συνεχίστε.

Η αλήθεια είναι: Μερικές φορές, θα φάτε παρορμητικά. ΟΛΟΙ το κάνουμε αυτό μερικές φορές.

Όταν πιάνετε τον εαυτό σας να βάζει αλόγιστα πράγματα στο στόμα, κάντε μια μικρή έρευνα για να δείτε τι συμβαίνει. Ρωτήστε τον εαυτό σας… Τι σε οδήγησε σε αυτή τη στιγμή; Έχει ξαναγίνει αυτό; Πότε? Τι θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά στο μέλλον;

Αυτό που φάγατε μόλις πριν από λίγα λεπτά δεν έχει πλέον σημασία. Έχει τελειώσει και κανένας αρνητισμός δεν πρόκειται να το αναιρέσει. Μάθετε από αυτό και προχωρήστε μπροστά.

Κάντε ένα θετικό βήμα σε οποιαδήποτε διάσταση της υγείας: Πηγαίνετε για μια βόλτα (σωματική υγεία), αγκάλιασε το κατοικίδιό σας (συναισθηματική και κοινωνική υγεία), χαλαρώστε σε ένα όμορφο περιβάλλον που σας προκαλεί χαρά (υπαρξιακή υγεία) ή γράψτε για το τι συνέβη στο ημερολόγιό σας (ψυχική και συναισθηματική υγεία).

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Όλοι μας αξίζουμε ευχαρίστηση. Η προσπάθεια να είσαι πολύ τέλειος ή άψογος οδηγεί συχνά σε μειωμένες αποδόσεις. Έτσι, αντί να αρνηθείτε —ή να δαιμονοποιήσετε— το πρόχειρο φαγητό, προσεγγίστε το όπως θα κάνατε με αυτά τα έξαλλα πάρτυ κατά την φοιτητική ζωή σας.

Μπορεί να μην θέλετε να πάτε σε πάρτι 24 ώρες το 24ωρο, 7 στα 7, αλλά σίγουρα είναι διασκεδαστικότερο σε μικρές, συχνές δόσεις.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Harrison R, Warburton V, Lux A, Atan D. Blindness Caused by a Junk Food Diet. Ann Intern Med [Internet]. 2019 Sep 3; Available from: http://dx.doi.org/10.7326/L19-0361
  2. Pham N, Mandel N, Morales AC. Messages from the Food Police: How Food-Related Warnings Backfire among Dieters. Journal of the Association for Consumer Research. 2016 Jan 1;1(1):175–90


Γράφει η Αθαναϊλίδου Ειρήνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc
Επ. Συνεργάτης Nutripass

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Call Now
Book Now